top of page

Porselen Figürün Tarihsel Gelişimi Historical Development of Porcelain Figure

Porselen Figürün Tarihsel Gelişimi

Porselen figür kullanım eEiyalarının geliEiimiyle paralel olarak gelişmiştir. Diğer yandan önemli sanatçıların yapıtlarından veya doğrudan müdahalelerinden etkilenmiştir.


Özellikle Meıssen de ilk zamanlarda iki biçimsel eğilim görülmekteydi. Servis takımları, kaplar, Barok formlardaki heykeller ve rölyefler de oryantal modeller ve onları takip eden küçük ölçekli heykeller bir arada bulunuyordu. Bu özellikle Böttger period'u için geçerliydi. Bu o zamanda Meıssen'de hiç bir heykeltraş ya da modelistin olmamasıyla açıklanabilir. Dahası müşterilerin tercihleri ve satış durumları nedeniyle iki farklı tarz görülmekteydi. Pazar payına ve uygulama imkanlarına göre tüm porselen figürler oluEiturulmuEitu. İlk önce Böttger, taEi içlerinde, sonra parselende kopya edilmiştir. Oryantal parçaların imitasyonunda figürler porselen ya da sabun taEiı örneklere uydurulmuEitur. Pagods adı altında yer alan Çin orjinalleri baz alınarak diğer figürler tasarlanmıEitır. Bu Çin işleri önemli bir yer tutar. R.Ruckert' e göre bunlar Çin resminin serbest olarak yeniden uygulanmasıydı. Ama bunların Ming döneminden sonra ortaya çıkan, Çin porseleni ve sabuntaEiı figürlerinin imitasyanları olduğuna inanılıyor. Tüm bu taklit edilmiş figürlerin arasında, zorla kendini kabul ettirmiş olan Böttger periodunun porselen heykelleri daha fazla öneme sahiptir. Böttger porselenleri içinde Dresden heykeltraEilarının model ve tasarımıarına dayalı seriler vardır. Böttger porselenlerinde P.H. imzalı Holofernes başlı Judith'i tasvir eden fildiEii bir rölyef vardır, bu rölyef Mainz'li heykeltraş Peter Henke'nin üslubunu taşımaktadır.


18. y.y.' dan beri bir Frankfurt'ta (Museum für Kunsthandwerk) diğer altı tanesi de Gotha' da bulunduğu İtalyan komedi figürleri, Böttger periodunun önemli yapıtlarıdır. Bu figürler 1710 ve 1720 arasında Meıssen fabrikalarının ünlü örnekleridir. Yüksek kalitede ve hiç bir ürü'h örnek alınarak yapılmamı~tır. İngelore Menzhousen antik restorasyonunda çalı~mı~ ve Ağustos the strong'un büstünü yapmı~ olan Altdresden'li Paul Hermann hakkında bir ihtimal öne sürer. Ne yazıkki bu figürler porselen için ~ekillendirilmemi~ti. Şa~ırtıcı olansa daha sonraki porselen figürleri etkilememi~lerdi . Çok anonim ve az rastlanabilecek sanatsal yaratımların porselen figür üzerinde hiç bir etkileri olmadığını görürüz.


Böttger periodundan kalan figürler ger1elde küçük ve belirli bir stil ta~ımazlar. 1720'1erin son dönemine kadar kimse üretime modeller olarak girmedi. Johann Gottreb Kırchner'in Dresden'deki Japor sarayı için yaptığı büyük hayvan figürleri tamamen barok'tur, Kaendler'in ve Eberlein'in daha sonra yaptıkları i~lerin hiç birinde onun hayvanlarındaki detaylı ifadeler görülmemekte.


Porselen figürün stilistik geli~iminde dönem noktası 1733 yılında Kırchner'in ayrılıp yerine model mesiter olarak Kaendler'in gelmesiyle gerçekle~ti. Kaendler figür bölümünün ba~ına geçti. Burada modelistler ve formu veren i~çiler çalı~ıyordu. Porselene uygun ilk karakteri yaratan ve Meıssen' den çok daha ileri bir ifade tarzına ulaştırmı~. Geç Da Paquier dönemine ait Venedik porselen figürlerine bir göz attığımızda hemen Keendler döneminin gelişmekte olan Meıssen figürleriyle kontrast olduğunu görüyoruz. 18. y.y. bakır oymalardan esinlenerek Callot cüceleri adındaki eserleri de kapsayan Venedik figürlerinin, ünlü Fransız sanatçı J.J.Callot'un i~leriyle hiç bir ortak yönlerinin olmadığını; fakat bunların Peter Eggebracht'ın 1720 yıllarındaki Dresden fayans figürlerine ve değişip geli~en Böttger ta~ i~lerine benzediğini görüyoruz. Yalnızca iki karakterin (Museum Kuntshandwerk Frankfurt am Main) bu grubun dı~ında kaldığını, ama onların da 1730'ların sonlarındaki Kaender'in figürleriyle hem stil, hem dekor, hem de yakla~ım bakımından kar~ıla~tırılamayacağı bilinir. Permoser'in öğrencilerinden Benjamin Thomo'nın çıraklığını yapmı~ olan Kaendler'in parselenin potansiyelini ilk realize eden ki~idir. Merssen imalathanesinde geli~tirdiği figür stili yeni bir çığır olarak açacak nitelikteydi. İ~leri porselen figürde Rococo'nun habercisiydi.






Historical Development of Porcelain Figure

It has developed in parallel with the development of porcelain figurines. On the other hand, he was influenced by the works or direct interventions of important artists.


Especially in Meissen, two formal trends were seen in the early days. Serving utensils, pots, sculptures and reliefs in Baroque forms also coexisted with oriental models followed by small-scale sculptures. This was especially true for the Böttger period. This can be explained by the fact that there were no sculptors or models in Meissen at that time. Moreover, two different styles were seen due to customers' preferences and sales situations. All porcelain figures were created according to market share and application possibilities. Copied first in Böttger, taEi, then parcelen. In the imitation of oriental pieces, the figures are adapted to porcelain or soapstone samples. Other figures are designed based on the Chinese originals under the name of Pagods. These Chinese affairs occupy an important place. According to R. Ruckert, these were free re-implementation of Chinese painting. But these are believed to be imitations of Chinese porcelain and soap figures that emerged after the Ming period. Among all these imitated figures, the porcelain sculptures of the Böttger period, which imposed themselves, are more important. There are series of Böttger porcelains based on models and designs of Dresden sculptors. In Böttger porcelain, P.H. signed, there is an ivory relief depicting Judith with the head of Holofernes, in the style of the Mainz sculptor Peter Henke.


18th century' Italian comedy figures, including one in Frankfurt (Museum für Kunsthandwerk) and six others in Gotha, are important works of the Böttger period. These figures are famous examples of Meissen factories between 1710 and 1720. It is of high quality and not made by taking any product as an example. Ingelore Menzhousen suggests a possibility about Paul Hermann of Altdresden, who worked on the ancient restoration and made a bust of August the Strong. Unfortunately, these figures were not shaped for porcelain. What was surprising was that I did not influence later porcelain figures. We see that very anonymous and rare artistic creations have no effect on the porcelain figure.


Figures remaining from the Böttger period do not carry a small and specific style in ger1el. No one entered production as models until the late 1720s. The large animal figures made by Johann Gottreb Kırchner for the Japor palace in Dresden are purely baroque, none of the later works of Kaendler and Eberlein show any detailed expressions of his animals.


The turning point in the stylistic development of the porcelain figure was realized in 1733 when Kırchner left and Kaendler replaced him as a model mesiter. Kaendler went to the head of the figure division. Modelists and workers who gave the form were working here. He created the first character suitable for porcelain and reached a much more advanced expression style than Meissen~. When we take a look at the Venetian porcelain figures of the late Da Paquier period, we immediately see that they contrast with the developing Meissen figures of the Keendler period. 18th century Venetian figures, including works called dwarfs of Callot inspired by copper carvings, have nothing in common with the works of the famous French artist J.J.Callot; but we see that they resemble Peter Eggebracht's 1720 tile figures from Dresden and the evolving Böttger stone figures. It is known that only two characters (Museum Kuntshandwerk Frankfurt am Main) are excluded from this group, but they cannot be compared with Kaender's figures of the late 1730s in terms of style, decor and approach. Kaendler, who was apprenticed to Benjamin Thomo, one of Permoser's students, is the first person to realize the potential of the parcel. The figure style he developed in the Merssen workshop was capable of breaking new ground. He was the harbinger of Rococo in the forward porcelain figure.


11 görüntüleme0 yorum

Hozzászólások


bottom of page