top of page

Çiçek Düzenleme Sanatı Üçüncü Bölüm The Art of Flower Arrangement Part Three

Çiçek Düzenleme Sanatı

Çiçek Düzenleme Şekilleri Çiçek düzenleme şekillerini üç grupta inceleyebiliriz.


Geometrik şekillerle düzenleme


Japon yöntemiyle düzenleme


Serbest düzenleme


1. Geometrik Şekillerde Düzenlemeler Hat şeklinde ve kütle şeklinde olmak üzere iki prensipte düzenlemeler yapılır. I. Hat şeklinde düzenlemeler


Dikey şeklinde düzenleme: Düzenleme yüksektir. Çiçek ve yaprakların ağırlığı kabın ağzına en yakın gelecek şekilde verilir.

L şeklinde düzenleme: Yüksek olan kenar, düzenleme yapılan kabın sağında ya da solunda olabilir. Üst kısmına hafif çiçekler yerleştirilir. Ağırlık düşey hattın alt kısmına toplanır.


S şeklinde düzenleme: Sallanan bir ritim uyandırır. Ağırlık düzenlemenin orta kısmındadır. Yatay şekilde düzenleme: Düzenleme hatlarının kabın iki yanına uzatılmasıyla elde edilir. Ağırlık ortadadır.


II. Kütle Şeklinde Düzenlemeler Üçgen şeklinde düzenlemeler: Birçok düzenlemenin esasını oluşturur. Üçgen düzenlemede merkeze açılmış çiçekler yerleştirilir. Kenara doğru yaprak ve küçük çiçeklerle üçgen tamamlanır. Ağırlık aşağıdadır.


Daire şeklinde düzenleme: Ağırlık ortadadır. Çizgileri ilgi merkezinden yukarı, yanlara ve aşağıya doğru yayılarak daire tamamlanır.


Oval şeklinde düzenleme: Ayaklı vazolarda kullanılması tercih edilir. Büyük çiçeklerde kuvvetli renkler, ovalin aşağısındaki ağırlık merkezine yerleştirilir. Dış kenarlar, küçük ve açık renk çiçeklerle, yapraklarla tamamlanır.


Yelpaze şeklinde düzenleme: Düzenleme yarım daire biçimindedir. Ağırlık aşağı ve ortadadır. Ağırlık merkezlerinden dışa doğru küçük çiçekler ve yapraklarla yelpaze şekli verilerek düzenleme tamamlanır.


2. Japon Yöntemi ile Düzenleme


Japonya’da çok eskiden beri kullanılan yöntemdir. İkebana sözcüğü çiçekleri su içerisine koymak anlamına gelmektedir.


Düzenlemede biçim, renk uyumu, oran, denge ve perspektif kuralları önem taşır. İkebananın en çok sevilen ve tanınan stilleri Rikka , Seika , Moribana ve Nagaire’ dir.


Rikka stili çiçek düzenleme: Japon çiçek düzenleme çalışmalarının en eskisidir. Teknik kuralları kadar anlamı da derindir. Rikka, çiçekleri dik ya da ayakta tutmak anlamına gelir. Burada ikebananın özelliği olan üç esas dalın ( şin – so – hikae ) yanında küçüklü büyüklü başka dallar da kullanılır. Dalların yerleştirme tekniğinin karmaşıklığı ve çok yer tutması nedeni ile halk tarafından bu stil pek tutulmamıştır.


Seika stili çiçek düzenleme: İkebana ile aynı anlama gelir. Rikka stilinin sadeleştirilmiş halidir. İnsana sanat yoluyla gerçek doğa görüntüleri duyurulmak istenir. Teknik bakımından rikkadan farkı, kompozisyon üç ana daldan oluşur. En büyük dal Şin gökyüzünü, yüceliği, cenneti; ikinci dal So insanı; üçüncü dal Hikae ise toprağı simgeler. Üç öğeden yararlanarak üçgen elde edilmek istenir. Seika stilinde üç dalın birbirine iyice tutturulması gerekir. Çiçeği yerleştirirken bitkinin doğal yapısını bozmadan kullanmak gerekir. Yerleştirmeye uzun dal Şin ile başlanır. Şinin boyu vazonun yaklaşık bir buçuk, iki katı kadar olmalıdır. So’nun boyu Şin’in boyunun üçte ikisi kadardır. Hikae’nin boyu da Şin’in boyunun üçte biri kadar olmalıdır. Yerleştirme yapılırken her dal rahatça yükseliyormuş izlenimi vermelidir.


Nagaire stili çiçek düzenleme: Çay merasimlerinde yapılan düzenlemelerdir. Çiçek serpiştirin anlamına gelmektedir. Halk tarafından kullanılan stildir.


Moribana stili çiçek düzenleme: Çağımızda en çok kullanılan ikebana çeşididir. Bu düzenleme şekli bir manzara ya da minyatür bir bahçe hazırlama isteğiyle doğmuştur. Gök, insan ve toprak simgesi belirgindir.





The Art of Flower Arrangement

Flower Arrangement Shapes We can examine flower arranging shapes in three groups.


Editing with geometric shapes


Editing in the Japanese way


free edit


1. Arrangements in Geometric Shapes Arrangements are made in two principles, in the form of lines and in the form of masses. I. Line-shaped arrangements


Vertical arrangement: The arrangement is high. The weight of flowers and leaves is given as closest to the rim of the container.

L-shaped arrangement: The higher edge can be to the right or left of the container being edited. Light flowers are placed at the top. The weight is collected at the bottom of the vertical line.


S-shaped arrangement: It evokes a rocking rhythm. The weight is in the middle of the arrangement. Horizontal arrangement: It is achieved by extending the arrangement lines to both sides of the container. The weight is in the middle.


II. Mass Arrangements Triangular arrangements: It forms the basis of many arrangements. Opened flowers are placed in the center in a triangular arrangement. The triangle is completed with leaves and small flowers towards the edge. Weight is below.


Circular arrangement: Weight is in the middle. The circle is completed by spreading the lines up, to the sides, and down from the center of interest.


Oval arrangement: It is preferred to be used in standing vases. Strong colors in large flowers are placed in the center of gravity below the oval. The outer edges are complemented by small and light flowers, leaves.


Fan arrangement: The arrangement is semicircular. The weight is down and in the middle. The arrangement is completed by giving a fan shape with small flowers and leaves from the center of gravity outwards.


2. Editing with the Japanese Method


It is a method used in Japan for a long time. The word ikebana means putting flowers in water.


The rules of form, color harmony, proportion, balance and perspective are important in the arrangement. The most loved and recognized styles of ikebana are Rikka, Seika, Moribana and Nagaire.


Rikka style flower arrangement: It is the oldest of Japanese flower arrangement studies. Its meaning is as deep as its technical rules. Rikka means to hold flowers upright or standing. Here, besides the three main branches (shin – so – hikae) that are characteristic of ikebana, other small and large branches are also used. Due to the complexity of the placement technique of the branches and the fact that it occupies a lot of space, this style was not very popular with the public.


Seika style flower arrangement: It is synonymous with Ikebana. It is a simplified version of the Rikka style. Real nature images are wanted to be announced to people through art. The technical difference from rikka is that the composition consists of three main branches. The greatest branch Shin sky, majesty, heaven; second branch So people; The third branch Hikae symbolizes the earth. It is desired to obtain a triangle by using three elements. In the Seika style, the three branches must be firmly attached to each other. When placing the flower, it should be used without disturbing the natural structure of the plant. Placement begins with a long branch Shin. The shin should be about one and a half or twice the size of the vase. So's height is two-thirds of Shin's height. Hikae should also be one-third the height of Shin. While placing, each branch should give the impression that it is rising easily.


Nagaire style flower arrangement: Arrangements made in tea ceremonies. It means to sprinkle flowers. It is the style used by the public.


Moribana style flower arrangement: It is the most used ikebana variety in our time. This form of arrangement was born with the desire to prepare a landscape or a miniature garden. The sky, human and earth symbol is prominent.





2 görüntüleme0 yorum

Komentarze


bottom of page