top of page

ÇİÇEK DÜZENLEME SANATI

Genel İlkeleri Çiçek düzenleme sanatında üç ana ilke vardır. Bunlar: Birlik: Kompozisyonun bütün olarak bir birlik oluşturması, ayrı ayrı kısımların bir bütün olarak görünüm kazanmasıdır. Ölçü: Bütün kısımların, birbirleriyle ölçü yönünden uyumu ve oranıdır. Çiçek düzenlemede çiçekler, yapraklar, kullanılan kap, varsa aksesuarlar, kullanıldığı yerle orantılı olmalıdır. Genel olarak, çiçek sapları uzun bir kapta kabın yüksekliğinin bir buçuk iki katı, geniş bir kapta ise, genişliğinin bir buçuk katı olduğu zaman en iyi şekilde görünür. Çok hafif ince bitkiler çizgi desenleri halinde kullanıldığı zaman ( ince asmalar, tüylü otlar vb. ) bitkinin uzunluğu kabın iki katı arttırılabilir. İlgi merkezi: Bir kompozisyonun dikkat çeken ve ilgi toplayan kısmına ilgi merkezi denir. İlgi merkezinin mutlaka, desenin ortasında olması gerekmez. Bu bir renk, özel bir çiçek ya da eklenecek ilgi çekici bir gereç olabilir. Göz doğal olarak desenin o noktasına takılır. İlgi merkezinin oluşturulmasında aşağıdaki konulara dikkat etmeliyiz. • Hat: Bir dal, bir sap, çiçekler, tomurcuklar ya da yapraklar serisi, gözü ilgi merkezine çekecek şekilde yerleştirilir. Genellikle bu noktada pek çok hat bir araya gelir. Kimi zaman yeni ay ya da S şeklinde tek bir hatla aynı sonuca ulaşılır. • Yineleme ( Tekrar) : Bir şeklin, bir birleşimin ya da bir rengin yinelenmesi de ilgi merkezinin yaratılmasının başka bir yoludur. • Derece: Büyüklük, renk ya da şekil bakımından kademeli bir değişim demektir. Bir rengin çeşitli tonları kullanılırken merkeze doğru rengin tonlarının kuvvetlendirilmesi ile yapılan düzenlemeler örnek verilebilir. • Zıtlık: İlgi noktası yaratmanın en kolay yolu merkez ile çevresi arasında zıtlık yaratmaktır. • Renk: Çiçek düzenleme sanatında ilgi merkezi yaratmak için kullanılan yolların en etkilisi renktir. Renk, izleyen kişi üzerindeki şekil, büyüklük ve çizgi etkilerini çoğaltır. • Denge: Çiçek düzenlemede denge, kompozisyonun parçalarının ne sağa, ne de sola eğim göstermemesi ile sağlanır. Bunu elde etmek için, düzenlemede kullanılan gereçler ortada var sayılan dik bir çizginin çevresinde ağırlık bakımından eşit olarak görülecek şekilde dağıtılmalıdır. Benzer ( Simetrik ) Denge: Merkez çizginin bir yanındaki şekil, aynen öteki, karşı yandaki şeklin görüntüsünü verir. Benzemez ( asimetrik ) Denge: Bir yandaki gereç ağırlık bakımından karşı yandaki gerece eşit olarak görünmediği zaman elde edilir. • Uyum ( Armoni ) : Kompozisyonu yaparken kullanılacak dallar ve çiçeklerin mümkün olduğu kadar birbirine uygun olması gerekir. Bir kompozisyondaki parçaların birbiriyle ilişkilerindeki uyuma karşı her insan değişik tepkiler gösterir. Örneğin; baharda çiçek veren çiğdemle, yazın çiçek açan glayölün birleşmesinden oluşan bir kompozisyon, hem mevsim farkı hem de büyüklük bakımından uygunsuz düşer. Bu düşünce, bir orkide – papatya birleşimi için de geçerlidir. Bunlar renk olarak birbirleri ile uyumlu olsalar da, görünüş bakımından uyumsuz olur. • Ritim: Çiçek düzenlemede ritim, dondurulmuş hareket olarak ifade edilebilir. Burada yapılan düzenlemeye bakan kimse, baktığı şeyler hareketsiz durduğu halde bir hareket varmış duygusuna kapılıdır.


General Principles There are three main principles in the art of flower arrangement. These are: Unity: The composition creates a unity as a whole, and the separate parts gain an appearance as a whole. Measure: It is the harmony and ratio of all parts with each other in terms of size. In flower arrangement, flowers, leaves, the container used, accessories, if any, should be proportional to the place where they are used. In general, flower stalks look best when they are one and a half to two times the height of the container in a tall pot and one and a half times the width in a wide pot. When very light slender plants are used in line patterns (thin vines, hairy grasses, etc.), the length of the plant can be doubled in the container. Center of interest: The part of a composition that attracts attention and attracts attention is called the center of attention. The center of interest does not necessarily have to be in the middle of the pattern. This could be a color, a special flower, or an interesting item to add. The eye naturally catches on that point of the pattern. In creating the center of interest, we should pay attention to the following issues. • Line: A branch, a stem, a series of flowers, buds or leaves are placed in such a way as to draw the eye to the center of attention. Usually at this point many lines converge. Sometimes the same result is reached with a single line in the shape of a new moon or S. • Repetition (Repetition): Repetition of a shape, a combination, or a color is another way of creating the center of interest. • Degree: A gradual change in size, color or shape. When using various tones of a color, arrangements made by intensifying the tones of the color towards the center can be given as an example. • Contrast: The easiest way to create a point of interest is to create a contrast between the center and its periphery. • Color: Color is the most effective way to create a center of interest in the art of flower arrangement. Color reproduces the effects of shape, size and line on the viewer. • Balance: Balance in flower arrangement is ensured by the fact that the parts of the composition do not tilt either to the right or to the left. To achieve this, the tools used in the arrangement must be distributed in such a way that they appear equally in weight around a assumed perpendicular line in the middle. Similar (Symmetrical) Balance: The shape on one side of the center line looks exactly like the shape on the opposite side. Dissimilar (asymmetrical) Balance: It is achieved when the equipment on one side does not appear to be equal in weight to the opposite device. • Harmony (Harmony): The branches and flowers to be used while making the composition should be in harmony with each other as much as possible. Every person reacts differently to the harmony between the parts in a composition. For example; A composition consisting of a combination of a crocus blooming in spring and a gladiolus blooming in summer is inappropriate both in terms of season difference and size. This idea also applies to an orchid-daisy combination. Although they are compatible with each other in color, they are incompatible in appearance. • Rhythm: In flower arrangement, rhythm can be expressed as frozen movement. The person who looks at the arrangement made here has the feeling that there is a movement even though the things he looks at are standing still.

15 görüntüleme0 yorum

Comments


bottom of page